8 sposobów na obniżenie kosztów w logistyce
Przy dużej liczbie produktów czy choćby materiałów ekspozycyjnych (POS) nie da się uniknąć kosztów związanych z logistyką. Ale to nie znaczy, że musisz przepłacać. Mądre gospodarowanie zapasami, a do tego dobra organizacja transportu i dystrybucji może zdziałać cuda.
2019-04-09, 10:50

Co możesz zrobić, aby obniżyć koszty związane z łańcuchem dostaw? Przede wszystkim rozbij poszczególne usługi na części pierwsze. Zastanów się, co możesz usprawnić na każdym etapie przechowywania, transportu i dystrybucji swoich towarów. Weź też pod uwagę, że outsourcing niektórych usług może znacząco wpłynąć zarówno na udoskonalenie całego systemu przepływu towarów, jak i na obniżenie kosztów.

  1. Optymalizacja produktów i opakowań. Czy sprzedawane przez Twoją firmę produkty są pakowane w taki sposób, aby paczki były jak najmniejsze? Czy podczas przepakowywania towaru wykorzystujesz oryginalne opakowania producenta? Czy jako wypełniaczy do paczek używasz np. makulatury pochodzącej ze starych opakowań czy może kupujesz oddzielne wypełnienia z tworzyw sztucznych?

Odpowiedź na każde z tych pytań przybliża Cię do konkretnych oszczędności. Bardzo ważne, aby produkty zajmowały jak najmniejszą powierzchnię magazynową, a opakowania i wypełnienia mogły być wykorzystywane wielokrotnie. To nie tylko ekonomia, ale i ekologia.

  1. Maksymalne wykorzystanie przestrzeni magazynowej. Jeśli korzystasz z zewnętrznych magazynów, dowiedz się, w jaki sposób wykorzystywana jest w nich powierzchnia, za którą płacisz.

- W naszym magazynie na 1 m2 przypada 1,6 palety,  podczas gdy standardowy przelicznik to średnio 1:1 – mówi Urszula Rąbkowska z firmy XBS Group. – Aby maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń, dbamy o wąskie alejki w magazynach oraz wykorzystujemy miejsca składowania różnej wielkości. Dodatkowo, dbając zarazem o koszty i ekologię, korzystamy z oświetlenia LED. Z kolei czytelny system nawigacji i oznakowań w magazynach przekłada się na bardziej efektywną pracę – wyjaśnia.

Warto mieć świadomość, że jeśli firma magazynująca słabo wykorzystuje dostępną przestrzeń i sama generuje niepotrzebne koszty, będzie to miało przełożenie również na opłaty, jakimi obciążana będzie Twoja firma. 

  1. Redukowanie zapasów. Problemem wielu firm jest nieodpowiednie zarządzanie zapasami. Nieprzemyślane zakupy zbyt dużych ilości towarów sprawiają, że koszty magazynowania rosną. Później natomiast szwankuje system oceniania zapasów pod kątem ich przydatności. W efekcie, w magazynach zalegają produkty, które nigdy nie zostaną sprzedane, ani w inny sposób wykorzystane, a firma ponosi koszty ich przechowywania. Pamiętaj, że zapasy zawsze należy utrzymywać na minimalnym poziomie, jaki jest niezbędny do sprawnej realizacji bieżących zamówień.

Firma XBS Group nie raz przeprowadzała, wraz ze swoimi klientami, wielkie sprzątanie magazynów – czasem prowadziło to do zredukowania zapasów nawet o 50%!

  1. Uniwersalne materiały POS. W wielu branżach standardem jest kupowanie i przechowywanie ekspozytorów produktów wykorzystywanych potem w sklepach podczas akcji promocyjnych. Jeśli Twoja firma także z nich korzysta, warto zadbać, by były to materiały uniwersalne, możliwe do wielokrotnego wykorzystania podczas rozmaitych akcji. Najlepiej, jeśli są to materiały z wymiennym toperem lub modułowe, łatwe do złożenia i przy tym wykonane z ekologicznych materiałów.
  2. Centralizacja magazynów. Jeden centralny magazyn zamiast trzydziestu? Praktyka firmy XBS Group pokazuje, że taka centralizacja nie tylko jest możliwa, ale też przynosi firmom korzyści finansowe. Nawet jednak, jeśli Twoja firma nie należy do liderów rynku FMCG, mniejsza liczba magazynów będzie niemal zawsze bardziej opłacalna niż utrzymywanie sieci mniejszych przestrzeni magazynowych w wielu lokalizacjach. Czasem mniej, znaczy lepiej.
  3. Unikanie przesyłek nadgabarytowych. Zarówno podczas transportu, jak i przechowywania największe koszty generują paczki o niestandardowych wymiarach. Dlatego staraj się, by takich przesyłek było jak najmniej.
  4. Optymalizacja transportu. Grupując zamówienia i optymalizując trasy możesz w stosunkowo prosty sposób zredukować koszty związane z transportem. Gdy tylko istnieje taka możliwość, zastanów się, czy nie mógłbyś połączyć dwóch transportów w jeden lub np. zmienić trasę w taki sposób, by nieco zmieniając kurs, można było podczas jednego przejazdu zapewnić dodatkową dostawę lub odbiór towaru.
  5. Postaw na outsourcing. Zarówno w zakresie magazynowania, jak i dystrybucji, sprawny outsourcing może pozwolić na lepszą organizację i niższe koszty. A jeśli jeszcze różne kategorie usług w ramach łańcucha dostaw obsługiwane są przez jedną firmę, dodatkową korzyścią będzie obsługa wszystkich etapów w ramach jednego systemu informatycznego. To z kolei oznacza sprawny przepływ informacji. Tak naprawdę pełna obsługa logistyczna może objąć niemal wszystko – od zakupów i magazynowania przez dostawę towarów, po wystawienie faktur i obsługę reklamacji w imieniu Twojej firmy. Mniejsza liczba pośredników oznacza skrócenie łańcucha dostaw i w efekcie – oszczędności.

To zapewne nie wszystkie możliwości, dzięki którym logistyka może być zarazem tańsza i sprawniejsza. Na niższe koszty wpływ będzie miało także zmniejszanie liczby dostawców (szczególnie w odniesieniu do tych grup produktów, które generują niskie przychody) i przede wszystkim elastyczne reagowanie na zmieniające się zapotrzebowanie rynku. Redukując niepotrzebne koszty na każdym etapie łańcucha logistycznego, w stosunkowo prosty sposób możesz wpłynąć na zwiększenie rentowności firmy.

Źródło: XBS Group

KONTAKT / AUTOR
Marcin Pietraszek
Koordynator Projektów
Empemedia
505780488
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.