Sposób na suche powietrze w miejscu pracy
Wysuszone powietrze to częsty problem w biurach, szczególnie w tych, które zostały wyposażone w klimatyzację. A przecież zbyt suche powietrze szkodzi zdrowiu pracowników i może być powodem interwencji ze strony Państwowej Inspekcji Pracy.
2018-10-09, 13:50

W skrajnych sytuacjach zdarza się, że wilgotność w pomieszczeniach biurowych (na skutek działania klimatyzacji lub ogrzewania) spada nawet poniżej 20%, podczas gdy optymalnie powinna wynosić 40-60%.

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, „w pomieszczeniach pracy powinna być zapewniona wymiana powietrza wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności oraz zanieczyszczeń stałych i gazowych” (cytat z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy).

Z takiego zapisu wynika, że wilgotność powinna być utrzymywana na takim poziomie, który można uznać za korzystny lub przynajmniej neutralny dla zdrowia pracowników. W tym celu pracodawca ma prawo, a nawet obowiązek wykorzystywać urządzenia, które przywrócą – i to w dosłownym znaczeniu – odpowiednią atmosferę w miejscu pracy.

Zdrowie i efektywność pracowników

Niska wilgotność powietrza może być przyczyną wielu problemów ze zdrowiem. Najczęstsze objawy to suchość i zaczerwienienie oczu, wysuszenie śluzówki nosa, czy też problemy skórne. Poza tym niska wilgotność wzmaga pragnienie i powoduje silniejsze elektryzowanie się włosów i ubrań. Za pośredni skutek złego mikroklimatu można uznać problemy z koncentracją uwagi, a co za tym idzie, niższą efektywność pracowników.

Suche powietrze to najczęściej efekt stosowania klimatyzacji (a zimą – ogrzewania) przy jednocześnie słabej wentylacji. Wymuszona zmiana temperatury pomieszczenia skutkuje obniżeniem wilgotności powietrza na skutek eliminowania z powietrza cząsteczek pary wodnej.

Nawilżenie w biurze

Jeśli pracownicy odczuwają negatywne skutki wysuszonego powietrza, powinni zgłosić ten problem pracodawcy. Ten natomiast zobowiązany jest podjąć takie działania, które pozwolą wyeliminować problem. Skutecznym rozwiązaniem będzie zastosowanie nawilżacza powietrza.

- Urządzenie warto dobierać pod kątem rozmiarów danego pomieszczenia – mówi Sylwia Siemienowicz z firmy Venta Polen. - Jeśli pomieszczenia w miejscu pracy są małe, wówczas do każdego z nich można wprowadzić nawilżacz niewielkich rozmiarów. Ale istnieją też modele przeznaczone do pomieszczeń typu open-space. Są one w stanie zapewnić optymalną wilgotność w pomieszczeniu o powierzchni nawet do 150 m2 – dodaje.

Warto zwrócić uwagę na sposób uzupełniania nawilżacza. Urządzenia przeznaczone do zastosowań biurowych mogą posiadać duże, nawet 12-litrowe zbiorniki na wodę, co zapewni długi czas pracy bez konieczności uzupełniania wody. Istnieją także takie modele, które można na stałe podłączyć do sieci wodociągowej, dzięki czemu zbiornik będzie uzupełniany automatycznie, bez udziału człowieka. Dzięki nowoczesnej technologii urządzeniami można sterować nawet na odległość, za pomocą smartfona z zainstalowaną darmową aplikacją.

Czystsze powietrze bez wysiłku

- Dodatkową korzyścią z wyboru nawilżaczy renomowanych marek jest funkcja oczyszczania powietrza. Wysokiej klasy urządzenia powinny usuwać kurz, zanieczyszczenia, wirusy i alergeny o rozmiarach 10 μm lub mniejsze. Np. w przypadku niektórych naszych urządzeń, filtry są w stanie wyłapać nawet cząsteczki o rozmiarach do 0,07 μm – podkreśla Sylwia Siemienowicz.

W niektórych nawilżaczach-oczyszczaczach, jedynym, a przy tym całkowicie naturalnym filtrem jest woda. Zanieczyszczenia „wciągane” są do urządzenia, po czym osiadają na dnie zbiornika, a do powietrza oddawane jest czyste, „wyprane” powietrze. Jednak tam, gdzie konieczny jest najwyższy poziom filtracji, konieczne jest już stosowanie dodatkowych filtrów z nowoczesnych materiałów.

Dokonując zakupu nawilżacza bądź oczyszczacza powietrza do biura, warto sprawdzić jego zapotrzebowanie na prąd. Najlepiej wybierać te urządzenia, które nie doprowadzą do zauważalnego zwiększenia rachunków za energię elektryczną. Dobrze też, aby urządzenia były na tyle ciche, aby pracownicy mogli bez przeszkód skoncentrować się na wydajnej pracy.

Zdrowie i komfort

Wybór nawilżacza powietrza wysokiej klasy pozwoli uzyskać wiele korzyści w miejscu pracy. Negatywne działanie systemów klimatyzacji i ogrzewania może zostać zneutralizowane poprzez dobroczynny wpływ powietrza nawilżonego do poziomu 40-60%.

Dodatkowo, pracownicy będą oddychali zdrowszym powietrzem – bez cząsteczek kurzu, bakterii i większości innych zanieczyszczeń, które mogą unosić się wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z dużymi zbiorowiskami ludzi i ciągłym ruchem.

Poza tym, decydując się na nawilżacz w miejscu pracy, pracodawca pokazuje, że dba o komfort swoich pracowników i spełnia oczekiwania nawet najsurowszych inspektorów sprawdzających przestrzeganie zasad BHP. Dzięki temu firmy mogą dbać nie tylko o zdrowie i samopoczucie pracowników, ale także o wizerunek organizacji jako odpowiedzialnego pracodawcy.

Źródło:Venta

 

KONTAKT / AUTOR
Marcin Pietraszek
Koordynator Projektów
Empemedia
505780488
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015.  Dla dziennikarzy