Jaką podłogę wybrać do sklepu?
Przygotowując się do otwarcia sklepu, musimy spełnić wiele trudnych do pogodzenia ze sobą oczekiwań. Czasem chcielibyśmy, by klient czuł się w sklepie jak u siebie w domu, jednak wykończenie wnętrza materiałami do zastosowania w mieszkaniach nie zapewni wystarczającej trwałości. Tak jest np. w przypadku podłóg.
2016-12-01, 13:40

Bez względu na to, jakiego typu sklep otwieramy oraz jaki styl chcielibyśmy nadać jego wnętrzu, powinniśmy pamiętać, że podłogi w sklepach muszą być bardziej wytrzymałe niż pokrycia stosowane w domach. W tym przypadku nie wystarczy kierować się własnym gustem.

- Powierzchnie podłogowe stosowane w sklepach powinny być znacznie trwalsze niż materiały używane w domach – podkreśla Andrzej Sienkiewicz z firmy NOVA Technologia Obiektowe. - Szczególną uwagę należy zwrócić na planowane natężenie ruchu, znaczenie mają także wahania wilgotności oraz temperatury w lokalu. Najlepiej, jeśli przed zakupem możemy skonsultować się z doradcą technicznym doświadczonym w tematyce podłóg – dodaje.  

Do wyboru, do koloru

W wielkopowierzchniowych obiektach handlowych na pokrycia podłogowe najczęściej wybierana jest ceramika. Ciekawym rozwiązaniem może być także wybór posadzki żywicznej, jednolitej lub z dekoracyjnymi wzorami. Warto zauważyć, że obecnie tego typu podłogi stosuje się nie tylko w dużych, ale i w coraz mniejszych placówkach.

W sklepach o niedużej powierzchni projektanci bądź właściciele często chcą sprawić, by we wnętrzu panowała miła i ciepła atmosfera. W nadaniu sklepowi przyjaznego klimatu pomaga zastosowanie odpowiedniego pokrycia podłogowego – np. drewna. Wykorzystywane są również przeróżne typy wykładzin: PCW, dywanowe oraz z linoleum. Od kilku lat zauważyć można także rosnącą popularność paneli LVT, które wiernie naśladują materiały naturalne, a są dużo mniej problematyczne w utrzymaniu.

Wykładziny dywanowe – tak, ale sztuczne

Wykładziny dywanowej nie zastosujemy oczywiście w sklepie spożywczym. Ale już w sklepie z modną odzieżą może być to bardzo ciekawe rozwiązanie. Niestety, włókna naturalne mogą nie wytrzymać konfrontacji z dużym natężeniem ruchu, w szczególności gdy będą to ciężkie, a czasem także zabłocone buty.

W sklepie znacznie lepiej sprawdzą się włókna sztuczne, najlepiej wykonane są z nylonu lub polipropylenu. Nylon jest odporny na ścieranie, a dodatkowo nie atakują go grzyby, mole czy bakterie. Polipropylen jest też odporny na rozpuszczalniki i agresywne środki chemiczne. A ponieważ nie pochłania wody, jest łatwy do utrzymania w czystości.

Wytrzymałość wykładziny dywanowej określa się na podstawie jej gramatury. W przypadku zastosowań sklepowych, najlepsza będzie gramatura wynosząca co najmniej 1000 g/mkw. Przy okazji warto zauważyć, że wykładziny z włókien syntetycznych są znacznie tańsze niż z wełny naturalnej.

Wykładziny PCW – tania alternatywa

To bardzo popularne pokrycia podłogowe, a o ich popularności w dużym stopniu przesądza niska cena. W przypadku zastosowania w sklepie, należy zwrócić uwagę na klasę użytkową. Do zastosowań obiektowych powinniśmy wybierać wykładziny PCW posiadające klasę 34/43.

Wykładziny LVT – z dowolnym wzorem

Panele bądź wykładziny LVT są droższe od typowych wykładzin PCW, ale przeważnie tańsze od podłóg z litego drewna. Posiadają wzory i kolory idealnie naśladujące materiały naturalne, takie jak np. drewno, kamień lub ceramika.

Panele LVT dają możliwość wykonania dowolnych kompozycji na podłodze np. można połączyć wzory „kamienne” z „drewnianymi”, co daje praktycznie nieograniczone opcje projektowe. Podłogi wykonane z LVT są ciepłe w dotyku i występują w wersjach całkowicie wodoodpornych.

Istotnym parametrem w przypadku wykładzin LVT jest warstwa użytkowa, która w przestrzeni handlowej powinna wynosić minimum 0,5 mm przy warstwie całkowitej min. 2 mm. Ważna jest też klasyfikacja użytkowa – do sklepu najlepiej wybierać wykładziny należące do klasy 34.

Panele do sklepu – najlepsze AC5

Jeśli chcemy zastosować w sklepie panele laminowane, tutaj również nie powinniśmy mieć problemu z wyborem – każdy powinien znaleźć wzór pasujący do stylu jego sklepu. Ważne jednak, aby wybierać panele dopuszczone przez producenta do intensywnego użytkowania.

- Do zastosowań w obiektach handlowych najodpowiedniejsze będą pokrycia o klasie użyteczności 34 i klasie ścieralności AC5 – mówi Andrzej Sienkiewicz. - Produkty z niższych klas nie gwarantują zachowania właściwego wyglądu, parametrów użytkowych, a w konsekwencji, odpowiednio długiego użytkowania.

Drewno – tylko najtwardsze

Drewno uchodzi za materiał najbardziej ekskluzywny. Jeśli chcemy, by nasz sklep sprawiał wrażenie luksusowego, prawdopodobnie nie zadowolą nas materiały, które jedynie przypominają prawdziwe drewno.

Pamiętajmy jednak, że drewno jest też materiałem najbardziej wymagającym i narażonym na wpływ naturalnych czynników, takich jak zmiany temperatury i wilgotności. W związku z tym, do sklepu powinniśmy brać pod uwagę wyłącznie najtwardsze gatunki, zaliczane wg skali Brinella do klasy IV.

Twardość drewna wiąże się ściśle z jego odpornością na ścieranie. Najmocniejsze, a więc też najbardziej wytrzymałe okazują się zazwyczaj gatunki egzotyczne, takie jak jatoba, tali, merbau, ewentualnie orzech.

Posadzka żywiczna - nowoczesna, ale droższa

Posadzki z żywic syntetycznych zawdzięczają swoją popularność dużej trwałości i wyjątkowej estetyce. Wyjątkowość ta wynika z możliwości wykonania podłogi w dowolnym, jednolitym kolorze lub wzbogacenia jej o dowolne wzory. Dzięki dużej odporności na ścieranie i uszkodzenia posadzki żywiczne mogą być ozdobą sklepu przez długie lata. Istotną zaletą jest również fakt, że gładka powierzchnia ułatwia utrzymywanie podłogi w czystości.

Warto jednak mieć świadomość, że wykonanie posadzek żywicznych, szczególnie dekoracyjnych, powinno się odbywać już po zakończeniu wszelkich innych prac budowlanych, a podczas ich montażu wymagane są niemal „sterylne” warunki.

Co do cen – obowiązuje tutaj ważna zasada. Im mniejsza powierzchnia, tym wyższy koszt ułożenia metra kwadratowego posadzki. W związku z tym nie każdy pozwoli sobie na taką podłogę w małym sklepie, podczas gdy w dużym koszty mogą być podobne do ceny zakupu i montażu dobrej jakości wykładziny.

Pielęgnacja podłogi w sklepie

Aby podłoga w sklepie wyglądała atrakcyjnie przez długie lata, nie wystarczy zamontować ją i zapomnieć. Każda podłoga wymaga odpowiedniego utrzymywania czystości, a najlepiej także, jeśli od początku zadbamy, by była jak najmniej narażona na zanieczyszczenia i uszkodzenia.

- Pod tym względem duże znaczenie ma system wycieraczek przy wejściu do sklepu – mówi przedstawiciel firmy NOVA. - Prawidłowo dobrane wycieraczki są w stanie zatrzymać nawet do 80% wnoszonych zabrudzeń. W większości są to ziarna piasku, które na twardą podłogę działają niczym papier ścierny, a w przypadku wykładzin dywanowych, gromadzą się we włóknach – podkreśla ekspert.

Podczas pielęgnacji należy unikać uniwersalnych środków czystości przewidzianych „do wszystkich rodzajów powierzchni”. Nieodpowiednie środki mogą uszkodzić lub nawet całkowicie usunąć powłokę zabezpieczającą, którą pokryta została podłoga. W szczególności dotyczy to wykładzin PCW.

Dlatego zarówno wybór podłogi, montaż, jak i późniejsza pielęgnacja powinny być dobrze przemyślane i od początku wpisywać się w ogólną koncepcję użytkowania konkretnego sklepu.

Źródło: NOVA Technologie Obiektowe 

KONTAKT / AUTOR
Marcin Pietraszek
Koordynator Projektów
Empemedia
505780488
ZAŁĄCZNIKI
nova-winyl.jpg
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015.  Dla dziennikarzy